söndag 4 juli 2010

Ståtlig



Visst är den rätt ståtlig Eremurus "Cleopatra" där den strävar mot skyn. Förra året var den inte särskilt alert, så jag trodde att det var gonatt med den men se, där fick jag tji :)

Denna pion har inget namn men för mig heter den "Gammstuga-pionen". Det var så, att vi trädgårdsvänner fick i uppdrag att återställa rabatterna vid Gammstuga i Docksta i tidsenlig anda. Tiden avsåg 1930. Pionerna grävde vi upp inne bland allsköns ogräs och hallonris. Det blev liksom en bit över till mig och Gulli och idag blommar den för första gången hos mig.

4 kommentarer:

  1. Härligt att du fick tji!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med en sådan jätteblomma i rabatten, snygg är den också.
    Alltid spännande då en Pion blommar för första gången, roligt med växter från 'förr'

    SvaraRadera
  3. tänka sej att du missat dom vackraste av alla som blommar för fullt nu :(
    stiliga, ståtliga har dom vuxit upp mot skyn på både längd och bredd och det är väl på både gott och ont :)
    men det finns ju alltid några som aldrig växer upp så mycket utan gillar att vandra nära marken :)
    kramen på du :)

    SvaraRadera
  4. Birgitta..Ja ibland är det inte fel att tro fel. Det kan bli helt rätt :)

    Helen..Eremurusen skulle vara riktigt grann om det var några stycken tillsammans i bakkant på en rabatt...typ i den blåvita rabatten. Men planterar jag några där så lär dom inte vilja växa:)

    Anonym..Jaha, så du kanske menar att jag är nära marken eller var det kanske Liten du tänkte på hihihi

    SvaraRadera