torsdag 25 november 2010

Advent

När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt.
Då gläds vi åter alla, att fira få advent.


Snart är det Advent. Vad det är det mysigt att få ta fram stakar och bordsgranar och några tomtar tittar också fram. Bordsdekorationer måste göras också och kyrkan ska fram. Tror att jag struntar i tomtesamlingen som brukar sitta eller stå utanför kyrkan. Det måste ju inte bli likadant varje år.

Eftersom jag åker bort fredag till söndag så tänker jag fuska och tända stakarna i morgonbitti innan jag åker. Jag vill hinna att njuta lite på morgonen och sen får jag glädjas åt att det lyser Advent i fönstren då jag kommer hem.

Nu ska Kjell baka lussebullar så vi får en nygräddad bulle med ett glas mjölk till eftermiddags fikat och jag ska gå upp till syrummet och fortsätta att jobba med tomtarna. Håller på med huvudena nu…ett riktigt pillergöra.
Visste du att en ”riktig” tomte bara är 15 cm hög och kan bli 275 år gammal? Jo, så är det. Det har jag läst i min tomtebok.

1 kommentar:

  1. Visst är det mysigt att tända stakarna i fönstren:)) Här äter vi ju som du vet inga lussebullar men doften av julbak har jag fixat med hjälp av ett doftljus som verkligen doftar julbak:))) Tänk att de "riktiga" tomtarna kan bli så gamla:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera