söndag 10 maj 2020

Planering av ny rabatt


2018 sågade vi ner ett gammalt stort (högt) körsbärsträd men lämnade kvar en stam ca en meter hög. Det skjuter nya grenar så det får kanske vara kvar.
När jag hade tagit bort trädet så blev det väldigt öppet och jag kände att man bara såg klädvindan. Det var ju absolut inte min avsikt så jag satte tre pallkragar med växter där. Jag är absolut inte nöjd med det och började under vintern, att planera en rabatt där. Tyvärr så har jag inte lyckats tänka form och storlek än men en massa ideer på växter till rabatten har jag fått genom att kika runt på nätet.

Jag såg en rabatt med en ganska stor sten, en urna och höga och täta växter samt ett vattentråg. Det vill jag ha men med mina grejer och mina växter.
Rabatten bör vara avlång, lite svängd och inte bredare än 120 cm.

Jag har en svart urna och en brun. Kan inte besluta vem av dom jag ska välja. En lite större sten kan jag ta från dammen utan att det syns. Vattenblänket blir nog en nergrävd murarhink eller något annat zinkfatet som jag köpte förra sommaren. Så långt är det klart och då gäller det vilka växter som ska dit.

Runt grejerna bör jag använda mig av några Nävor (Geranium) eller Alunrot (Heuchera). En ormbunke (finns flera vid dammen) och några Hostor. Det står flera Hosta i en av rabatterna och dom vill gärna flytta till nya rabatten.
Så var det de höga växterna. Kanske ett Spristånd (Ligularia). Det finns en som gärna vill flytta närmare vattenetunnan så den får må bra. Jag har sått vita Riddarsporrar (Delphinium) som skulle bli fina där men jag är inte hundra säker på att det är dom vita som vuxit till sig, isåfall blir det blå.

I en av pallkragarna står ett Svartplommon (Prunus x cistena). Jag tycker om bladfärgen men jag gillar inte alla skott runt stammen nere vid marken. Om jag kunde komma på hur man skulle slippa det gisslet så skulle det bli snyggt i den där rabatten. Kanske en Hortensia (Hydrangea paniculata) Allra helst vill jag ha en Hyrangea paniculata rehny men den är väl inte tålig här hos mig och inte vet jag var den finns att köpa heller. Nåja, alla hydrangeor är vackra så det kvittar. Ja just det, jag har ju den lilla Rosenprakttryn Weigela florida `Korea´E. Den kanske blir fin där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar