lördag 6 februari 2010

Pelle Igelkott

Vill berätta om "Pelle Igelkott" som kom till oss varje kväll under många år, när jag var tonåring och bodde hos mor o far.

En skön sommarkväll, när jag och min kusin Kenta hade varit en sväng på stan och kom hem till mig fann vi, att dörren var låst och ingen bil på gården. Det betydde att mor o far inte var hemma och jag hade ingen nyckel.
Vi skulle precis sätta oss i trädgårdsmöbeln och invänta mina föräldrar då vi hörde en rörelse från jordgubbslandet. När vi kom dit så såg vi en igelkott som fastnat i fiskenätet som min far spänt över jordgubbarna för att hålla skatorna borta.
Den lille taggige kotten hade helt trasslat in sig så han kunde inte dra in varken huvud eller ben.
Jag insåg att jag inte kunde komma åt en sax, eftersom jag inte kunde komma in i huset. Vad skulle jag göra...

I garaget hittade jag en lerkruka som jag slog sönder och tog en stor skärva och började bearbeta nätet. Vilket jobb. Pelle hade verkligen trasslat in sig.
Jag "sågade" och "sågade" med skärvan och lyckades så småningom få bort nätet. Kotten stod alldeles stilla hela tiden och när jag var klar lade jag honom på en säck i garaget och DÅ kom äntligen mina föräldrar.
Mamma gick genast in efter mjölk och köttfärs och Pelle Igelkott mumsade i sig maten och promenerade iväg.
Han kom sen varje kväll på sin "tiggar-runda".

*) detta var på den tiden då man skulle ge igelkottar mjölk och köttfärs. Nu ska man väl ge dom vatten och kattmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar