fredag 6 november 2009

Fortsättning på Pioner

Vackra Paula Fay. Den syns verkligen bland allt det gröna. Den blommar i mellantiden. Det är superbra att inte alla pioner blommar samtidigt, då skulle man inte hinna njuta av dom.
Paula Fay köpte jag av Krupke då han föreläste och visade bilder upp hos Lappmarkens trädgårdsförening utanför Lycksele.
Bill, Gulli och jag åkte dit upp en kväll i november för många år sen.Redan efter 5 mil så var det vinter och ishalka- Det var en ishalka utan dess like. Bill kunde inte köra fortare än 50 på merparten av sträckan...men det var det värt. Vi hade en jättetrevlig kväll, som vanligt hos Lappmarken.

Jack van Leuven kommer från Larz. Jag gillar de enkelblommiga.

En till Svavelpion bild.

Herrgårdspionen fick jag av min barndomsvän, som jag har haft kontakt med till hon lämnade jordelivet för tre år sen.
Vid mitt besök hos henne (utanför Uppsala) såg jag pionen och utropade "men har du en Herrgårdspion". "Ja" sa hon "har inte du någon sån". "Nää" svarade jag "men om jag har det så måste ju du med ha det" sa hon och hämtade spaden och delade den mitt i ty. Sån var hon, min underbara vän.

Ytterligare en pion utan namn, så den heter "Gideåbacka-pionen". Jag grävde upp den där vi bodde förut.

Herrgårdspionen igen.

Slutligen Sarah Bernhard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar