torsdag 5 november 2009

Mina pioner

Tänkte berätta om hur Pionerna som jag visade i föregående inlägg kom i min ägo.
"Pappa pionen" grävde jag upp hos pappsen för 12 år sen. Den är absolut vit, möjligen kan man se en aning ljust, ljust grönt i mitten. Något namn har jag inte på den, så den får heta "Pappa-pionen"

Den sibiriska köpte jag av Kanon uppe hos Lappmarkens växtmarknad för kanske 6 år sen. Den är tidig och kraftig och får dom mest fantastska fröställningar.

Den kinesiska köpte jag för tre år sedan hos Bispgårdens Handelsträdgård. Den har en riktigt stor blomma och är vackert och klart rosa.

Svavelpionen köpte jag av Larz Danielsson i Hammarstrand för säkert 7 år sen. Det var min första trädgårdsresa till Larz...numera gör vi en sån resa varje år.
Jag var ny i kretsen och reagerade på att en så ynklig växt kostade 150 spänn...mina medresenärer sa "Bitte en svavelpion måste du ha". Lydig som jag är så tänkte jag att OK då och köpte den. Tänk om jag inte köpt den. Den är ju underbart vacker och bladverket...ja, det är en "måste-ha"växt... som så många andra växter.
Synd bara att det var för soligt så fotot inte kan göra den rättvisa. den är helt klart ljusgul i verkligheten.

Nu har jag svamlat nog för idag. Berättar om dom andra senare.

2 kommentarer:

  1. Om du skulle komma på iden att dela Pappa-pionen någon gång Bitte så är jag VÄLDIGT intresserad av att köpa en rotbit;-)

    SvaraRadera
  2. Jamen självklart ska du få en rotbit av Pappa-pionen *ler*

    SvaraRadera